Роль національно-патріотичного виховання

10.03.2018

Роль національно-патріотичного виховання в системі виховної роботи навчального закладу

Останні кілька років у житті України стали особливими в контексті суспільно-політичної

ситуації, що склалась в країні. В цей складний в історії нашої держави період дуже важливо

формувати розуміння необхідності зберегти територіальну цілісність України, зберегти

історико-культурні традиції народу, знання про героїчне минуле.

Патріотизм(від грецького «патріс») - це любов до батьківщини, відданість Вітчизні,

народу. Але в умовах українських реалій, коли багато речей викликають у суспільстві

негативне ставлення, виховувати справжніх патріотів дуже складно. Чи є сьогодні

альтернатива патріотизму? Мабуть, ні. І якщо в суспільстві буде панувати нігілізм,

нехтування долею ріднею рідної країни, це призведе до бездержавності і ще гіршого життя.

Але починати слід з «маленького» - з самої дитини, сім'ї, дому, родини, пропагуючи

святині загальнонаціональні. Бо ми переконані у тому, що: «Якщо буде світло в душі - буде

краса в людини. Якщо є краса в людині - буде гармонія в домі. Якщо є гармонія в домі -

буде порядок у нації. Якщо є порядок у нації - буде мир у світі».

Національно-патріотичне виховання є складовою загального виховного процесу

підростаючого покоління, головною метою якого є набуття молодими громадянами 14-35

річного віку соціального досвіду, готовності до виконання громадянських і конституційних

обов'язків, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої

культури взаємин, формування особистісних рис громадянина Української держави, фізичної

досконалості, моральної, художньо-естетичної, інтелектуальної, правової, трудової,

екологічної культури.

Здійснення системного національно-патріотичного виховання є однією з головних

складових національної безпеки України.

Національно-патріотичне виховання формується на прикладах історії становлення

Української державності, українського козацтва, героїки визвольного руху, досягнень у

галузі політики, освіти, науки, культури і спорту.

Національно-патріотичне виховання включає в себе соціальні, цільові, функціональні,

організаційні та інші аспекти, охоплює своїм впливом усі покоління, пронизує всі сторони

життя: соціальну-економічну, політичну, духовну, правову, педагогічну, спирається на

освіту, культуру, науку, історію, державу, право.

Завдання національно-патріотичного виховання:

- забезпечення сприятливих умов для самореалізації особистості в Україні відповідно до її

інтересів та можливостей;

- виховання правової культури, поваги до Конституції України, Законів України, державної

символіки - Герба, Прапора, Гімну України та історичних святинь;

- сприяння набуттю молоддю соціального досвіду, успадкування духовних та культурних

надбань українського народу;

- формування мовної культури, оволодіння та вживання української мови як духовного коду

нації;

- формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної

свідомості, любові до українського народу, його історії, Української Держави, рідної землі,

родини, гордості за минуле і сучасне на прикладах героїчної історії українського народу та

кращих зразків культурної спадщини;

- відновлення і вшанування національної пам'яті;

- утвердження в свідомості громадян об'єктивної оцінки ролі українського війська в

українській історій, спадкоємності розвитку Збройних Сил у відстоюванні ідеалів свободи та

державності України і її громадян від княжої доби, Гетьманського козацького війська, військ

Української народної республіки. Січових стрільців, Української повстанської армії до часів

незалежності;

- формування психологічної та фізичної готовності, молоді, до виконання громадянського та

конституційного обов'язку щодо відстоювання національних інтересів та незалежності

держави, підвищення престижу і розвиток мотивації молоді до державної та військової

служби;

- відродження та розвиток українського козацтва як важливої громадської сили військово-

патріотичного виховання молоді;

- забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, людей похилого віку,

турбота про молодших та людей з особливими потребами;

- консолідація діяльності органів державного управління та місцевого самоврядування,

навчальних закладів, громадських організацій щодо національно-патріотичного виховання;

- сприяння діяльності установ, навчальних закладів, організацій, клубів та осередків

громадської активності, спрямованих на патріотичне виховання молоді;

- підтримання кращих рис української нації - працелюбності, прагнення до свободи, любові

до природи та мистецтва, поваги до батьків та родини;

- створення умов для розвитку громадянської активності, професіоналізму, високої мотивації

до праці як основи конкурентоспроможності громадянина, а відтак, держави;

- сприяння розвитку фізичного, психічного та духовного здоров'я, задоволення естетичних та

культурних потреб особистості;

- виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності,

антигромадської діяльності;

- створення умов для посилення патріотичної спрямованості телерадіомовлення та інших

засобів масової інформації при висвітленні подій та явищ суспільного життя;

- реалізація індивідуального підходу до особистості та виховання.

Відповідно до наказу міністерства освіти і науки України №641

від 16 червня 2015 р.« Про затвердження Концепції національно-патріотичного

виховання молоді» функціонує наш НВК. У 2016р. зібрано нормативно-правову базу з

національно-патріотичного виховання, на 2016-2017 н.р. розроблено план заходів щодо

реалізації Концепції. Один із етапів реалізації Концепції - участь учнів, педагогів,батьків у

соціально-виховному проекті «Мої земляки -творці новітньої історії»(травень 2016р.)

Завдяки історичній пам'яті людина стає особистістю,

народ - нацією, країна - державою.

М. Грушевський

Актуальність проекту: Виховання у молодого покоління почуття патріотизму,

відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції нині визнані

проблемами загальнодержавного масштабу.

У державних нормативно-правових документах як стратегічні визначаються завдання

виховання в особистості любові до Батьківщини, усвідомлення нею свого громадянського

обов'язку на основі національних і загальнолюдських духовних цінностей, утвердження

якостей громадянина-патріота України як світоглядного чинника.

Патріотизм на даний час є нагальною потребою і держави, якій необхідно, щоб усі діти

стали національно свідомими громадянами - патріотами, здатними забезпечити країні гідне

місце в цивілізованому світі.

Яким же є герой нашого часу, першого десятиліття ХХІ століття. Ще вчора можна було б

сказати, що наша молодь байдужа, її ніщо не цікавить, крім себе самої, не здатна на вірну

дружбу, палке кохання, вірність. Але сьогодні в долі багатьох людей постукала війна. І вже

по іншому дивимось на молодих людей, моїх земляків, яких вважаємо героями нашого часу,

часу складного, бо ще й досі історики та політики не дали однозначної відповіді, як назвати

події на Сході України - гібридна війна, антитерористична операція, конфлікт на Сході. Але

там діють люди, реальні, хоробрі, які щодня наражаються на небезпеку.

Ще зовсім недавно, ми вважали, що герої, це люди з минулої війни, з далеких 40-х років

ХХ століття, то були герої - відважні, мужні, сміливі, таких вже немає. Але одного сонячного

жовтневого дня минулого року до нас у школу завітав красивий, високий, спортивної

статури юнак - випускник нашої школи Василь Павлючок. Йому всього 30 років, він приїхав

додому після участі у бойових діях на Сході України. Життя йому врятував бронежилет,

який став зовсім непридатним, але головне - Василь залишився живим. Ніколи не могли

подумати, що герої бувають такими юними. Нам захотілося зібрати відомості про них,

записати їх свідчення.

Актуальність проекту доведена самим життям. Спільна праця вихованців, педагогів та

батьків сприяє формуванню духовно-етичних, патріотичних орієнтирів молоді. Підготовка

інформації, збір матеріалів про героїчні подвиги українців, акції, тематичні виставки -

дозволять не просто укріпити свої знання про Україну в минулому та сучасності, але і по-

особливому розкриє значення слова «батьківщина», підвищить цінність національних

традицій та колориту, пропустивши її через серце кожного учасника проекту.

Шляхи здійснення національно-патріотичного виховання.

У кожному класі є куточок Державної символіки. Функціонує краєзнавчий музей,

кабінети української мови та літератури, історії, географії.

На першу річницю Революції Гідності у НВК було відкрито Стіну пам'яті Героїв Небесної

Сотні, де часто проводяться відкриті виховні заходи на патріотичну тематику.

Кожен робочий тиждень та кожна урочиста лінійка розпочинаються із виконання

Державного Гімну та підняття Державного Прапора України.

Процес патріотичного виховання здійснюється в навчальній, позакласній і позашкільній

діяльності та в сім'ї, дитячих та юнацьких об'єднаннях. В навчанні патріотичне виховання

значною мірою зумовлюється змістовими характеристиками освітніх предметів, які

сприяють оволодінню системою знань про людину і суспільство. Крім того, оволодіння

системою знань формує здатність усвідомлювати місце своєї спільноти серед інших спільнот

світу.

Весь освітній процес насичений різними аспектами патріотичного виховання. Проте

особлива роль тут належить предметам соціально-гуманітарного циклу, а саме: історії,

географії, природознавству, правознавству, літературі, а надто громадянській освіті.

Патріотичний напрямок виховання у нашому НВК складається з:

- громадянської освіти та громадянського виховання,

- військово-патріотичного виховання,

- правового виховання,

- морально- етичного виховання на основі вивчення традицій українського народу,

- соціального проектування,

- учнівського самоврядування.

Ці складові реалізуються в школі різними шляхами.

Ефективність патріотичного виховання в позакласній діяльності значною мірою

залежить від спрямованості виховного процесу, форм та методів його організації. Серед

методів і форм патріотичного виховання пріоритетна роль належить активним методам, що

грунтуються на демократичному стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини і

сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості.

Шляхами реалізації патріотичного виховання в позакласній роботі є насамперед

тематичні місячники та декади: місячник військово-патріотичного виховання(жовтень),

місячник правових знань (квітень), місячник громадянсько-патріотичного виховання

(листопад-грудень); предметні тижні.

Форми роботи, що використовуються:

- бесіди - "Моя рідна Україна", "Знати і поважати Герб своєї Вітчизни, її прапор і гімн",

"Наша вітчизна - Україна", "Державна символіка Батьківщини", "Твої права і обов'язки",

"Що таке воля", "Рід, родина, рідня", "Патріотизм - нагальна потреба України";

- перші уроки, тематичні уроки, уроки мужності: «Жити заповітами Шевченка», «У нас

єдина Батьківщина - наша люба Україна», «Україна - наш спільний дім», «Ми - нація

єдина!» «Україна - це територія гідності і свободи. Такими нас зростили революції - наш

Майдан 2006 року і революція Гідності 2014 року» (включали тлумачення патріотизму,

патріота, героя України, йшла мова про сучасне важке і нестабільне в плані миру життя в

Україні).

- виховні години, інформаційно-просвітницькі години, урочисті лінійки, години

пам'яті, класні години:«Мої права, мої обов'язки», виховна година, присвячена 25-ій

річниці незалежності України, «Разом і до кінця», виховна година, а також вечір пам'яті,

присвячені 150-ій річниці з дня народження митрополита Української Греко-Католицької

церкви Андрея Шептицького; «В єдності наша сила!»; «День української мови та

писемності»; «УПА - творець і захисник нашої державності»; «Чим може пишатись

українець»; «Україна пам'ятає - світ визнає» (до Дня пам'яті жертв Голодомору); «Степан

Бандера - символ нації»; «Діти єднають Україну» (до Дня Соборності); «Обереги нашої

родини»; «Духовна єдність поколінь»; «Мистецтво дарувати»; «Леся Українка - геніальна

донька українського народу»; «Світле свято Великдень»; класні години, присвячені бою під

Крутами, «Їх, триста борців за свободу, в нерівному бою лягло»

- вікторини - презентації;

- огляди періодики, інтернет-видань,публікацій, телепередач - "Що, де, коли?", "За

текстами газет", "Цікаві хвилинки", "На пульсі планети";

- заходи, які виховують любов до української мови - "Свято рідної мови", «Мужай

прекрасна наша мово", "Шевченківське слово", "Літературні вечорниці", "Тиждень

української мови" - конкурс на кращий мовний плакат, конкурс декламаторів, читців поезії,

конкурс на кращу розповідь української народної казки, вечір українських загадок,

прислів'їв, приказок, повір'їв, легенд, народних прикмет; екскурсії по країні Мови; зустрічі з

письменниками,

- форми роботи, пов'язані з вивченням історії рідного краю і народу - історичне

краєзнавство: відвідання місць історичних подій, вивчення літератури, збирання документів

та матеріальних пам'яток, замальовування чи фотографування історично- цінних об'єктів,

виготовлення схем, макетів, історичних календарів, влаштування виставок, заочна подорож

"Україно ти моя прекрасна", складання історії свого роду, участь в роботі шкільних гуртків.

- родинні свята;

- форми роботи військово-патріотичного виховання: фестивалі патріотичної пісні;

святкування Дня перемоги, Дня збройних сил України, захисника Вітчизни, дня пам'яті

Героїв Крут; змагання з військово-прикладних видів спорту, участь у дитячих та юнацьких

військово-спортивних іграх;

- архівно-пошукова робота, екскурсії до музеїв, зустрічі з ветеранами, учасниками

АТО; випуск плакатів, буклетів, газет за матеріалами пошукової діяльності;

- участь у акції «Запали свічу», участь у покладаннях квітів у дні визначних дат;

- виховання бережного ставлення до природи -сторінки "Червоної книги", "Дивосвіт";

вироби учнів з природних матеріалів, конкурс на кращий плакат "Бережи довкілля", "Вода

-джерело життя", "Шпачки прилетіли", "Лелеки", "Посади ялинку».

- засоби виховання правосвідомості - вивчення Конституції України, відеолекторії,

шкільні штаби порядку, зустріч з депутатами, працівниками правоохоронних органів,

дискусії: "Чи варто завжди дотримуватись букви закону?", "Що значить бути патріотом?",

"Свобода чи вседозволеність?", теоретичні конференції: "Україна суверенна і незалежна,

демократична, соціальна, правова держава", "Суть громадянського суспільства", захист

рефератів: "Найважливіші функції Української держави", "Проблеми та спрямованість нашої

економіки", "Свобода та особиста недоторканість громадян";

- виховання засобами праці - соціально-проектна діяльність, індивідуальна трудова

діяльність, участь у місячнику благоустрою, розширення зеленої зони біля школи,

впорядкування та догляд за подвір'ям, проведення операцій "Турбота", "Милосердя"

У школі проводяться різноманітні заходи, метою яких є зміцнення і поглиблення

найцінніших громадянських якостей молодого покоління, формування їх активної життєвої

позиції, спрямування процесу самовиховання патріота-українця.

Патріотичне виховання наскрізною ниткою пронизує усі шкільні заходи, тому важко

вказати ту ділянку роботи, де хоча б частково не звучав патріотичний мотив. Кожен захід,

проведений у школі, проникнутий любов'ю, повагою, патріотизмом.

Вихованню національно-патріотичної свідомості учнів сприяють

загальношкільні та класні заходи:

- вікторина-презентація «Символи моєї Батьківщини»;

- шкільний конкурс повстанської поезії та прози;

- заходи до Дня української писемності та мови;

- річниця Початку Революції Гідності;

- театралізовані свята «Українські вечорниці» «Святий Миколай»;

- фестиваль «Зимові свята в народному календарі»:фестиваль-конкурс «Від Катерини до

Водохреща»(конкурс вертепних ватаг), «Водіння Маланки»);

- конкурс шопок «Різдвяне диво»;

- до річниці бою під Крутами - вечір-реквієм «На Аскольдовій могилі поховали їх»;

- День пам'яті Героїв Небесної Сотні;

- День української писемності та мови;

- тиждень Кобзаря; обов'язковий конкурс читців поезії, присвячений Т.Шевченку;

- фестиваль- конкурс духовної пісні;

- фестиваль- огляд дитячої та юнацької творчості «Таланти твої, Україно»; «Сурми звитяги»,

«Різдвяні канікули»;

- «Свято Матері»

Урочисті лінійки, присвячені святам Першого та Останнього дзвоника теж охоплені

патріотичною тематикою.

До Дня Збройних сил України та Дня захисника Вітчизни - військово - спортивні та

шкільні спортивні свята.

До Дня пам'яті жертв Голодомору щорічно проводиться акція «Засвіти свічку»та

«Незабудки пам'яті».

Щорічно у школі проводяться заходи до дня річниці Чорнобильської катастрофи.

Річниця перемоги у Другій Світовій війні теж відзначається щорічно за окремим планом.

Велику роль у патріотичному вихованні учнів відіграють туристсько-краєзнавчі

екскурсії, подорожі, походи. Протягом року учні школи відвідують цікаві місця України, які

є важливим засобом патріотичного виховання.

В школі працює учнівський парламент, що складається із центрів, які координують

патріотичну роботу на рівні учнівського самоврядування. У школі формується громадянин-

патріот, що перейнявши досвід попередніх поколінь, обере із нього найкраще, але діятиме і

мислитиме по-новому, активно і нестандартно, базуючись на патріотизмі.

І якщо хоч якесь зернятко моралі проросте в серцях дітей - то буде нашим

маленьким внеском у загальнодержавну справу виховання нового покоління

українського народу, бо патріотизм - це не лише велика любов, але й високий

обов'язок кожного учня та педагога.

Я навчаю і учнів своїх, і дітей:

«Прихиляйтесь до щирих і добрих людей» .

Я ніколи не зрадила друзів своїх.

І радію, і тішусь, й молюся за них.

Я знаходила щось у житті і губила,

Розправляла розтрощені долею крила.

Намагаюся жити і так працювати,

Щоб і недруг міг добреє слово сказати.

Я навчатиму й далі дітей.

Щоб горнулись до світлих порядних людей,

І вдивлялись у себе, плекали надії,

У розумних учились не губити надії!

Падяк Марія  - Вчитель математики
Всі права захищені 2018
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати